Investičné poznámky za september 2020

Asi najväčšou udalosťou tohto mesiaca sa stalo spľasnutie bubliny indexu S&P 500 napumpovanej japonskou SoftBank. No september priniesol aj také zaujímavosti ako Tesla Battery day alebo McDonald’s rozširujúci sa na Sibír.

Škoda Auto predstavila svoj vlajkový elektrický fail

Škodovka predstavila svoje prvé elektromobil Enjaq a hneď bolo každému jasné, že je to fail. Nízka maximálna rýchlosť, obmedzovač rýchlosti, malá betéria, premrštene vysoká cena, predstavenie v septembri 2020 ale objednávky až na jar 2021 … Negatív u tohto elektromobilu je mnoho, žiadne pozitíva alebo akýkoľvek wow efekt Škoda Enjaq nepriniesla.

Skoda Enjaq 1

Skoda Enjaq 2

Škodovka je výkladnou skriňou kvality za cenu v koncerne Volkswagenu. Škodovky sú natoľko dobré auta, že sa za ich degradáciu kvality v rámci Volkswagenu strhol aj boj. Ale prísť na trh s týmto autom po rokoch čakania však nikto nečakal. Pre koho je toto auto určené mi tiež nie je veľmi jasné. Obrovský zlyhanie.

Škodovka vraví že Eniaq je určený pre rodiny s deťmi tak ako napr. SUV Škoda Kodiaq. Ja si však nemyslím, že Slovenské, České ale ani Nemecké, Rakúske, Francúzske či Talianske rodiny si teraz nezačnú kupovať elektrický Eniaqi namiesto lacnejších Kodiaqov.

[Škoda představila vlajkové elektroauto: SUV Enyaq má přesvědčit Čechy, aby přešli na elektřinu]

SoftBank nafúkol ceny FAANG a Tesla

Financial Times odhalila ako SoftBank nafukoval cenu technologických FAANG a Tesly. [SoftBank unmasked as ‘Nasdaq whale’ that stoked tech rally]

Čo sa stalo asi najlepšie zhrnula vo svojom príspevku moderátorka Dani Burger z Bloomberg. Video nájdete tu [SoftBank Shares Tumble With Son’s Foray Into Option Trading]

A kde je jeden tam sú aj ďalší … Je to presne čo som vravel ľuďom okolo mňa. Cena akcii nezodpovedá realite a je evidentné, že akcie najmä technologických firiem boli nafúknuté.

Zoberme si taký Apple. Apple neprinieslo nič závratné medzi obdobím pred krízou. A len samotný prechod na výrobu vlastných čipov alebo novu generáciu (lacnejších) telefónov ešte nepotvrdzuje hodnotu ktoré mali. Napr. vlastné čipy zvýšia kvalitu až pri 2 generácii iPhonov s týmito čipmi. A konečnému spotrebiteľovi je aj tak na konci dňa jedno aký ma v iPhone procesor. A hoc prichádza zmena a prechod na generáciu 5G, to tiež neznamená, že každý jeden spotrebiteľ teraz chce mať najnovší Apple iPhone a Apple začne dosahovať extrémne zisky.

Apple chipset September 2020 prezentácia

Apple prichádza s novou generáciou 5nm čipov. Viac nájdete vo videu dole z poslednej Apple prezentácie .

Takže ak Apple neprišiel s ničím závratným posledný polrok (okrem snahy dosiahnuť na konkurenciu v segmente domácej zábavy) a jediná vec s ktorou prišiel je lepší obsah AppleTV+, tak ta dvojnásobná hodnota sa jednoducho nedá potvrdiť.

Ohľadom Tesly pripravujem samostatný článok na túto tému. Tesla je síce najhodnotnejšou automobilkou sveta ale v takom ponímaní, že ňou je aj nie je. Má náskok pred všetkými výrobcami automobilov, ktorí ju už nikdy nedobehnú. (To sa nakoniec len potvrdilo na poslednom Tesla Battery day.) Ale zároveň vytvára produkt ktorý si nemôže dovoliť každí a je otázne či sa niekedy dostane na úroveň výroby počtu áut ako jej konkurencia. (Znova niečo čo som tvrdil ľuďom okolo mňa a na Batery day to dokonca konečne priznal aj to samotný Elon Musk[Elon Musk vysvetľuje prečo potrebuje vyrábať lacné elektroautá]).

Elon Musk Battery day September 2020 výrok

Napriek extrémnym problémom aké jej konkurencia s prechodom na elektromobilitu má (stačí sa len pozrieť tento mesiac na Škodovku), predsa len sa jej pomaly darí vyrábať a začína konkurovať cenou namiesto kvality. Napr. také (super auto do mestského parkovania) Volkswagen Up za 13 000 EUR bol už v lete 2020 vypredaný. Kto mohol čakať, že ľudia budú mať záujem o lacné elektromobily, že … ?

Faiková Nikola sa začína rúcať

A pri elektromobiloch ešte ostaneme. Statupový výrobca elektromobilov Nikola bol odhalený shortovacou spoločnosťou Hindenburg ako zavádza investorov. Hindenburg vydal správu s viac ako 2-mi desiatkami bodov v ktorých popieral doteraz dosiahnuté a prezentované modely spoločnosti Nikola. A musím povedať, že je to veľmi šťavnatá správa a oplatí sa ju pozrieť.

[Nikola: How to Parlay An Ocean of Lies Into a Partnership With the Largest Auto OEM in America]

Každému chytrému investorovi bolo jasné, že Nikola je úplný faik. Bohužiaľ jediný kto na tomto prerobil boli Robinhoodom hnaní miléniani, ktorí úplne ignorovali základné hodnoty tvorby akciovej spoločnosti a sústredili sa len na čo najrýchlejšie dosiahnutie zisku.

Nikola September 2020

Aj bez správy Hindenburgu je jasné, že spoločnosť bez jediného funkčného produktu na trhu sa nemôže upísať na burze v marci roku 2020 za 10$ na akciu. Na váhe Nikole nepridávalo ani vyjadrovanie sa CEO Trevora Miltona ako cez kopirak odkopírované od Elona Muska. Na rozdiel od Muskových rečí pri ktorých si ľudia už zvykli na nepresné dátumy dodania, Miltonova toxicitu a klamstvo bolo vidieť hneď a nedalo sa vôbec prehliadnuť. Milton bol nakoniec ešte na konci septembra obžalovaní zo sexuálneho útoku a nátlaku. Hoci som v týchto veciach v rámci USA zdržanliví, v svetle celého škandálu to Nikole rozhodne nepomáha.

Apple prichádza s lepším iWatch a iPad s vylepšeniami zo šuflikú

Apple mal 15-teho septembra prezentáciu svojho nového linaupu iWatch a iPad produktov. A celkom sa mi to páčilo aj keď to boli len vylepšenia ktoré mali v šuflikú už od začiatku. Zamerali sa momentálne presne na to čo je teraz dôležité a využiť tak príležitosť Kovid-19 na rozšírenie svojich hodiniek vo svete. A zároveň konečne ukázali, že aj iPady majú dobré využitie. Pričom ten najlacnejší od Apple sa začne pohybovať už pri prijateľných 329$.

Na druhú stranu Apple zase začal kanibalizovať svoj vlastný ekosystém a vybral si ďalšiu čerešničku na torte – fitness. Nie je prvý krát kedy to urobil.

Oracle zbytočne kúpil TicToc

TikTok nakoniec skončil v rukách Oracle. Keď som si o tom prečítal, tak som bol veľmi prekvapený. Keď o TikTok prejavil záujem Microsoft dávalo to zmysel z pohľadu, že si pod seba stiahne ďalšie mladšie ročníky (starčia časť Generáciu Z) podobne ako to spravil pri kúpe Minecraftu (mladšia časť Generácie Z).

Krok Microsoftu dával zmysel. Ale prečo to urobil Oracle? Chcel by sa získať nejaký vynútený User-case kde by demonštroval svoje cloudové riešenie? Alebo snáď chcel Oracle nejaké IP (intellectual property), možno vo forme AI, … Nezdá sa mi, že v tomto smere by získal viac než by dokázal sám vytvoriť alebo kúpiť z regálu. Alebo možno je to opačne, že sa kúpov snaží dostať nejakým spôsobom na čínsky trh …

Do toho sa zamiešal ešte aj Walmart a iný vrátane prezidenta USA. Nakoniec vôbec nie je jasné čo vlastné všetci sledujú záujmom o platformu ktorá okrem množstva iba mladých použávateľov nemá žiadnu hodnotu.

McDonald’s expanduje na Ruskom Sibíri

Taká kuriózna správa. Ale viete akurát minule pri kúpe prvých akcii McDonald’s som rozmýšľal kde ešte by McDonald’s mohol expandovať. Je to tak všeobecné známa značka, ktorá je rozpoznateľná na celom svete. Rozmýšľal som však, kde všade ešte McDonald’s nie je… Celkom potešilo.

[McDonald’s to open restaurants in Russia’s far east in expansion drive]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.