Pár rád pre vaše budúce sťahovanie

Rád by som sa podelil s Vami o niekoľko rád, ktoré som nadobudol pri poslednom sťahovaní. Oproti predchádzajúcim sťahovaniam som tentokrát nepoužil ani raz žiadnu sťahovaciu firmu a všetok nábytok sme presťahovali spolu s mojou priateľkou*.

V júly 2023 som sa už po niekoľký krát v živote sťahoval a to tak, že som za sebou nechal len prázdny byt. Preto si myslím, že začínam byť na sťahovanie expert.

V tomto článku predstavím moje skúsenosti z posledného sťahovania po Prahe, kde sme v priebehu jedného víkendu v páre dvoch ľudí* obrátil plne naloženú dodávku šesťkrát, najazdil 300 kilometrov a celé sťahovanie ma pri tom stálo len 197.08 EUR (143.84 EUR požičanie dodávky, 28.01 EUR benzín, 25.23 EUR nástroje). A túto cenu by som dokázal stlačiť dole ešte viac.

Posledné sťahovanie však pokladám za extrémne obrovský úspech. Presťahovali sme všetko vo vyhradenom čase, nikde sme nenabúrali požičané auto a nikomu sa nič nestalo. Navyše to všetko počas tropických horúčav presahujúcich 40°C.

Dám Vám teda niekoľko rád na vaše sťahovanie, ktoré som získal krvopotne pri tom mojom poslednom.

Urobte si zoznam

Možno to bude znieť ako klišé, ale v prvom rade si asi najskôr sadnite a dobre sa zamyslite čo ďalej. Tento článok Vám svojimi radami určite pomôže v mnohých veciach. Ale vôbec nezohľadňuje Vašu situácia a možnosti. Preto urobte si určite chvíľu keď sa zastavíte a popremýšľate čo budete vo vašej situácii potrebovať urobiť skôr ako neskôr a naopak. A pravidelne tento zoznam updatujte, veci majú tendenciu sa v čase pred a po sťahovaní meniť.

Ja som tiež takýto zoznam mal a celkom mi pomohol v čase keď som už nevedel kde mi hlava stála.

Začnite rozoberať nábytok a baliť veci čo najskôr

V momente, keď sa dozviete, že sa idete sťahovať mali by ste začať rozoberať nábytok a baliť veci ktoré si myslíte, že do sťahovanie nebudete potrebovať. Alebo ich budete potrebovať do začiatku sťahovanie len minimálne.

Pravidlo 80:20 hovorí, že 80% vecí ktoré v byte alebo dome máme nepoužívame vôbec alebo len sporadicky, napr. raz za rok pluh na sneh či knihy v domácej knižnici. A len 20% z vecí ktoré máme okolo seba využívame intenzívne. Toto by ste mali brať ako výhodu a rozobrať nábytok, ktorý nepožívame a baliť veci do krabíc ktoré nepotrebujeme.

Začať by sme s tým ale mali čo najskôr. Dať knihy z domácej knihovne do krabice nie je tak ťažké. Ale rozobrať samotnú knihovňu nie je práca na päť minút. Možno lepším príkladom je posteľ. Človek dokáže spať na matraci, ktorá je na zemi okamžite. Ale rozobrať kráľovskú posteľ Vám zaberie veľa času a síl. Preto ak začnete čo najskôr, dokážete si čas a sily rozložiť v priebehu doby kým sa z miesta vysťahujete.

Ja osobne som dostal deadline dva mesiace pred vysťahovaním. Začal som baliť niektoré veci okamžite, čo som sa o ňom dozvedel. No i tak som týždeň pred sťahovaním mal niekoľko veľkých predmetov, ktoré som rozoberal doslova do poslednej chvíle.

Predajte všetok nábytok ktorý nebudete potrebovať

Urobte fotografie a dajte na internet všetok nábytok ktorí na novom mieste nebudete potrebovať. Rovnako ako pri rozoberaní nábytku a balení vecí platí, že čím skôr sa do toho pustíte, tým väčší úspech možno budete mať. Je veľa ľudí, ktorí sledujú bazáre a Facebook skupiny. Ale jedná vec je pustiť do sveta informáciu, že ponúkate niečo na predaj. Druhá je reálne nájsť kupca, dohodnúť sa na predaji a dokončiť predaj odovzdaním produktu kupcovi. Tieto veci zaberú čas a nie vždy to ide ako po masle.

Našťastie žijem v Prahe a preto je tu dosť veľká šanca, že niekto ponúkané predmety kúpi. Každé väčšie mesto na Slovensku a Čechách má ale nejakú Facebook grupu na ponúkanie nábytku. Po prípade by som volil Bazoš, SBazar alebo bazár Modrého koníka. Mne osobne sa osvedčili Facebook grupa „IKEA bazar“ a „IKEA bazar PRAHA“ keďže mám dosť veľa nábytku z obchodného domu IKEA. A musím povedať, že najväčšou skupinou obchodníkov ktorým som odpredával svoj nábytok boli matky na materskej dovolenke.

Nový podnájom bol čiastočne vybavený, mal napr. posteľ, veľa skríň či dlhú kuchynskú linku. Takže veľa nábytku, ktorý som vlastnil, v novom byte nebudem potrebovať. Rozhodnutie predať nábytok sa nerodilo ľahko. Ale pomohlo mi zbaviť sa niekoľkých kúskov, ktoré som mal u seba už dlhšie. Na konci sťahovania som aj tak naplnil novú pivnicu nábytkom, ktorý momentálne nepotrebujem. Preto hneď čo sa usadím, predám aj ten.

Začnite zháňať krabice na prepravu čo najskôr

Asi to poznáte, keď sa povie sťahovanie, väčšina z nás si predstaví kopec krabíc od banánov plných najrôznejších vecí. Nepotrebné banánové krabice sú preto jeden z najjednoduchších spôsobov ako zabaliť svoje veci pri transporte.

Býval som na Stodůlkach, kde hneď za dverami som mal hypermarket Tesco a obchodný dom IKEA. Pred sťahovaním som raz vošiel o ôsmej večer do Tesca po nejaké prázdne krabice od banánov. Prisahám, že som v sekcii ovocia a zeleniny som stál 20 minút kým sa niekto z oddelenia objavil. Po tom, čo som predavačovi vysvetlil, že sa sťahujem a hľadám prázdne krabice na veci pri sťahovaní, spýtal som sa ho či majú nejaké prázdne krabice od banánov a či mi ich môžu dať. To bola chyba. Jeho odpoveď bola totiž strohá „Nie, všetky krabice sú na banány na predaj“ a začal sa na mňa pozerať tak že vyzeral, že asi bude volať ochranku. Hneď som pochopil, že tu žiadne „out-of-box thinking“ čakať nemôžem. Tesco na Zličíne považujem za najhoršie Tesco v Českej republike. A táto skúsenosť bola len jedna z mnohých ktoré som v tomto obchode za barákom získal.

Čo nedokázalo Tesco, urobila IKEA. Krížom cez Tesco parkovisko stojí IKEA a v nej som si za peniaze kúpil niekoľko krabíc na sťahovanie. Krabice na sťahovanie sa dajú kúpiť aj v iných reťazcoch, ako napr. OBI alebo Baumax.

Jeden tip mám aj pre tých, ktorý naozaj nechcú za nič platiť. Zhodou okolností sa na Stodůlkach, mieste starého bytu, dokončilo v posledných mesiacoch niekoľko rezidenčných projektov, ktoré prešli kolaudáciou a teraz sa do nich sťahovali nový nájomníci. Tí za sebou nechávali vždy množstvo krabíc na sťahovanie v kontajneroch na papier. Možno sa nad tým zasmejete, ale ja na tom nevidím nič zle, vybrať si z kontajnerov na papier krabice na sťahovanie ak nie su poškodené alebo špinavé. Sám som niekoľko v priebehu roku 2022 a 2023 vybral, keďže som sa mal už za ten čas dvakrát sťahovať.

Aby som dodal nakoniec, jeden dôvod prečo som nechcel využiť sťahovaciu službu bola tiež absencia dostatočného počtu krabíc na sťahovanie. V mojom prípade sme vo v našom vzťahu len dvaja. Ale i tak by sme dokázali naplniť celý kamión vecí. Nejde len o bezpečnosť a ochranu súkromia a majetku. Množstvo prepravných spoločnosti sa účtuje nielen podľa množstva ale aj podľa času ktorý nad sťahovaním strávia. A ak chcete presťahovať svoj majetok aj časovo efektívne, najlepšie je umiestniť všetok majetok do štandardizovaných krabíc aby ten kto s nimi bude manipulovať a prenášať ich, robil to rýchlo a s minimom úsilia.

IKEA 365 dni záruka je klamstvo

Realita je však iná. Po mojom návrate zo USA v novembri 2022 som sa vrátil som sa rozhodol, že si nakúpim viac nábytku tak aby sa mi v starom byte lepšie bývalo. Majiteľ mi bohužiaľ nechcel predlžiť zmluvu o ďalší rok pretože sa rozhodol byt predať. Ja som ale zároveň vedel, že stále môžem využiť ponuku IKEA na vrátenie nábytku do jedného roka od kúpy.

Ako prvý kus som sa rozhodol vrátiť VADHOLMA (https://www.ikea.com/cz/cs/p/vadholma-kuchynsky-ostruvek-cerna-dub-20359154/). Ide o kuchynský stôl na rezanie mäsa tzv. butcher table, ktorý ponúka množstvo úložného miesta a zároveň môže slúžiť ako stôl na jedenie so stoličkami ako sú napr. STIG (https://www.ikea.com/cz/cs/p/stig-barova-stolicka-s-operkou-cerna-cerna-30498418/)

Keď som prišiel s vozíkom plne rozobratej VADHOLMA a požadoval vrátenie peňazí v rámci IKEA 365 záruky, customer service pracovníčka mi povedala, že to bohužiaľ takto nefunguje. Ja som bol v tom momente celkom v šoku, pretože na IKEA stránke je jasné napísane, že je možné vrátiť nábytok aj rozbalený. Na čo ona reagoval, že „Áno rozbalený, ale nie používaní“. To samozrejme na stránke IKEA nie je napísané a ide teda a) zavádzanie zo strany IKEA b) výmysel pracovníčky IKEA customer service desku c) hádanie sa na slovíčkach keďže je ťažko argumentovať, že nábytok ktorý bol rozbalený automaticky neznamená, že nie je používaný. Ak si napr. poskladám stoličku a otestujem ju či ma unesie, bude sa to pokladať už za použitie nábytku?

Tak či onak, ja ani ona sa do právnych analýz nechcel púšťať. Customer service pracovníčka si nechce kaziť deň v práci a ja som sa potreboval nábytku zbaviť, nie vyrábať si ďalší problém na riešenie. Odmietal som predstavu odviezť VADHOLMA domov, znova zmontovať a potom poslať fotografie na posúdenie IKEA. Samotná drevená doska je z ťažkého dreveného masívu a drevená stavebnica sa skladá z veľkého poštu kusov. Dalo to obrovské úsilie to do IKEA už len dostať.

Dohodli sme sa nakoniec ústupku z ich strany, že sa na to pozrel nábytkársky majster a že to zoberú, resp. vykúpia ak to bude v poriadku. Nabudúce ale musím najskôr veci vyfotiť a oni to cez svoj cirkulárny fond ďalej predajú.

IKEA 365 na rozbalený nábytok je skrátka klamstvo.

Na druhú stranu, od veľkého nákupu v novembri 2022 som stále mal niekoľko kúskov nábytku, ktorý bol zabalený v originálnom balení. S vrátením peňazí v tomto prípade nebol problém.

Dohodnite si pomoc

Naivne som dúfal, že všetko dokážeme presťahovať len my dvaja, ja s mojou priateľkou.

Bohužiaľ, počas sťahovania sme mali 3 predmety, ktoré moja priateľka nedokázala uniesť a jeden človek na operácie s nimi nestačil. Išlo o skriňu, matrac a práčku. Zatiaľ čo skriňa bol predmet, ktorý by sa dal rozobrať (a reálne aj mohol viď bod jedna – začnite rozoberať nábytok čím skôr), matrac pre dvoch ľudí a práčka neboli predmety ktorých váhu sme dokázali zmeniť.

Našťatie, som mal v Prahe známeho, ktorý nám bol ochotný pri jednej otočke pomôcť.

Preto mi verte, ak si aj myslíte, že nebudete potrebovať pomoc, budete. A bude lepšie ak si predsa len dohodnete niekoho ako rezervu pri sťahovaní.

Pripravte sa fyzicky na posledný týždeň, urobte si kufor so šatami a hygienickými potrebami

Čím sa bude dátum sťahovania približovať, odporúčam Vám pripraviť sa naň ako na dovolenku. Pripravte si do jedného kufra a tašky všetko nevyhnutné na jeden alebo dva týždne. Ostrihajte si vlasy a nechty, oddeľte nevyhnutnú drogériu a pripravte si šaty na nasledujúce dní, minimálne týždeň pred sťahovaním.

Je veľmi pravdepodobné, že v tejto fáze by ste už mali mať väčšinu svojho života v krabiciach a preto bude ľahšie ak si ho vyberiete pár vecí, ktoré budete nosiť a používať v tomto preklenovacom období. Resp. sa na sťahovanie pripravíte aj fyzicky.

Ak odpojíte práčku, tiež budete viacero dní bez čistých šiat. Preto naplánujte veľké pranie všetkého čo doma ešte nájdete a novo umyté a vysušené šaty už rovno baľte do krabíc.

Môžem len z vlastnej skúsenosti povedať, že som sa holil týždeň pred sťahovaním a po presťahovaní som strojček našiel až po dvoch týždňoch. Kufor so šatami som však mal pripravený a tašku so všetkými dôležitými dokumentami a notebookom taktiež. Takže žitie z jedného bytu do druhého prešiel plynulo a bez väčšej bolesti.

Sťahovanie bude stresujúce

Sťahocvanie bude stresujúce a to, že sa pohádate s partnerom, bude takmer isté. My sme mali to nešťastie, že sťahovanie sa uskutočnilo v strede júla, t.j. v strede najhorúcejšieho mesiaca v roku. Ako by to nestačilo práve do strednej Euópy priletel horúci vzduch z Afriky. Sťahovanie bolo preto vo vysokých teplotách nepríjemne. Bohužiaľ bolo to ale nevyhnutné.

Nedá sa nič viac k tomu povedať, len to, že komunikácia je kľúčová. A ako hovorí Sun Tzu – bytky sa vyhrávajú ešte pred tým než sa začnú. Preto sťahovanie je už len samotný vrchol pyramídy. Všetko ostatné by ste mali vybaviť a zariadiť už pred samotným sťahovaním, pretože v samotný deň sťahovania na to už nebudete mať na nič čas.

Požičajte si auto na dlhšie ako si myslíte, že budete potrebovať

Pre istotu si požičajte auto na dlhšie ako si myslíte, než kratšie. Ak budete sťahovať svoje veci sami, budete potrebovať auto dlhšie než kratšie

Sťahujte sa skôr než je to nutné

Mať buffer niekoľko dni alebo týždňov alebo dni v prípade, že by niečo nešlo podľa plánu. Nenechávajte si sťahovanie na posledný deň platnosti vašej zmluvy alebo

My sme urobili sťahovanie v priebehu víkendu 2 týždne pred ukončením nájmu

Ako posledne odide vysávač a mop

Ak ste v podnájme, je vysoko pravdepodobné, že ste museli najskôr zaplatiť kauciu, ktorá sa bude viazať na stav bytu ktorý na konci prenájmu odovzdáte. Preto bude asi najlepšie ak byt zanecháte v čo najlepšom stave.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.